13 Jun 2012

Jantung

CARA MENGINGAT DAN MELUKIS JANTUNG DENGAN MUDAH


Gambar atas ni gambar betul jantung.. mustahil kita boleh ingat secara 100% jika kita dikehandaki melukis jatung dan fungsinya.

Gambar kat bawah ni merupakan keadah yang paling mudah kita membuat sistem jantung.. dalam exzam gambar rajah ni boleh diguna pakai. Jom Cuba .......




5 Jun 2012

Hidup Yang Seimbang

YANG AKU KEJAR HINGGA KINI?
leTakkan KehIdupan DuniaMu iTu dI TangAn dAn akhIrat iTu DiHAti aGAr HaL Dunia MuDah dibahaGi-bAHagikan & AkhirAt itU DibAWa MaTi...
Hidup Yang Seimbang Adalah Penawar

Fotline.ws
Salah satu punca tekanan yang menyerang ramai orang pada hari ini ialah ‘ketagih bekerja’. Mereka dikenali juga sebagai workaholic kerana keasyikan bekerja siang dan malam sehingga melupakan segala tanggungjawab yang lain. Mengikut kajian yang dilakukan oleh Dr. Bryan E. Robinson dari Universiti North Carolina di Charlotte, golongan ini mengeluarkan banyak hormon adrenaline di dalam badan mereka dan hormon ini membebankan jantung, menyebabkan darah tinggi dan menyempitkan pembuluh darah. Perubahan-perubahan ini mendedahkan golongan ini kepada sakit jantung, strok, kesugulan dan keinginan untuk membunuh diri. Berlebih-lebihan di dalam sesuatu perkara akan membawa kepada kebinasaan. Di antara nasihat yang amat baik untuk kita hayati ialah yang pernah dinasihatkan oleh sahabat Salman Al-Farisi ra kepada Abu Dardak ra. Nasihat ini kemudiannya disokong oleh Nabi Muhammad, iaitu: “Sesungguhnya Tuhanmu mempunyai hak ke atasmu, dirimu mempunyai hak ke atasmu dan keluargamu mempunyai hak ke atasmu. Berikan setiap yang berhak ini haknya.” (Riwayat Bukhari)

SISTEM SARAF



  1. Apakah fungsi yang terganggu jika ada kerusakan pada neuron aferen dan neuron eferen ?

Jawab :

Berbagai saraf yang menghubungkan otak dan sumsum tulang belakang dengan reseptor-reseptor, otot dan kelenjar, menyusun system saraf tepi atau peripheral nervous system (PNS). PNS dapat di bagi menjadi system aferen dan system eferen.

System eferen terdiri dari sel-sel saraf yang menyampaikan informasi dari reseptor diperifer tubuh menuju CNS atau SSP. Sel-sel saraf ini disebut neuron aferen (sensori), merupakan se-sel pertama pada pengambilan informasi yang masuk.

System eferen terdiri dari sel-sel yang menyampaikan informasi dari CNS menuju ototdan kelenjar. Sel-sel saraf ini disebut neuron eferen.

Masukan aferen sangat penting untuk mengontrol keluaran eferen, keduanya untuk pengaturan perilaku motorik yang sesuai dengan keadaan lingkungan dan untuk koordinasi aktivitas internal yang ditunjukkan untuk memelihara homeostasis.

Jika neuron aferen terganggu maka penghubung komunikasi yang memberitahu SSP mengenai lingkungan internal dan eksternal akan terganggu.

Jika neuron eferen terganggu maka tidak ada yang menghubungkan sinyal-sinyal dari SSP ke organ-organ efektor yaitu otot dan kelenjar.

  1. Apakah kesan akibat tindakan system saraf simpatik dan system saraf parasimpatetik?

Jawab :

Fungsi dari saraf simpatis adalah untuk mamacu kerja organ tubuh, walaupun ada beberapa yang menghambat kerja organ tubuh. Adapun yang memacu kerja organ tubuh antara lain mempercepat detak jantung, memperbesar pupil mata, memperbesar bronkus. Adapun fungsi yang menghambat yaitu memperlambat kerja alat pencernaan,menghambat ereksi dan menghambat kontraksi kantung seni.

Fungsi dari system saraf parasimpatetis adalah berlawanan dengan system saraf simpatis. System saraf parasimpatik berfungsi menghambat detak jantung, mengecilkan pupil mata, memperkecil bronkus, mempercepat kerja alat pencernaan, merangsang ereksi dan mempercepat kontraksi kantung seni.

Fungsi Darah

Fungsi Darah

Darah adalah cairan yang terdapat pada hewan tingkat tinggi yang berfungsi sebagai alat transportasi zat seperti oksigen, bahan hasil metabolisme tubuh, pertahanan tubuh dari serangan kuman, dan lain sebagainya. Beda halnya dengan tumbuhan, manusia dan hewan level tinggi punya sistem transportasi dengan darah.
Darah merupakan suatu cairan yang sangat penting bagi manusia karena berfungsi sebagai alat transportasi serta memiliki banyak kegunaan lainnya untuk menunjang kehidupan. Tanpa darah yang cukup seseorang dapat mengalami gangguan kesehatan dan bahkan dapat mengakibatkan kematian.
Darah pada tubuh manusia mengandung 55% plasma darah (cairan darah) dan 45% sel-sel darah (darah padat). Jumlah darah yang ada pada tubuh kita yaitu sekitar sepertigabelas berat tubuh orang dewasa atau sekitar 4 atau 5 liter.
Fungsi Darah Pada Tubuh Manusia :
1. Alat pengangkut air dan menyebarkannya ke seluruh tubuh
2. Alat pengangkut oksigen dan menyebarkannya ke seluruh tubuh
3. Alat pengangkut sari makanan dan menyebarkannya ke seluruh tubuh
4. Alat pengangkut hasil oksidasi untuk dibuang melalui alat ekskresi
5. Alat pengangkut getah hormon dari kelenjar buntu
6. Menjaga suhu temperatur tubuh
7. Mencegah infeksi dengan sel darah putih, antibodi dan sel darah beku
8. Mengatur keseimbangan asam basa tubuh, dll.
Darah cair atau plasma darah adalah cairan darah berbentuk butiran-butiran darah. Di dalamnya terkandung benang-benang fibrin / fibrinogen yang berguna untuk menutup luka yang terbuka.
Isi Kandungan Plasma Darah Manusia :
1. Gas oksigen, nitrogen dan karbondioksida
2. Protein seperti fibrinogen, albumin dan globulin
3. Enzin
4. Antibodi
5. Hormon
6. Urea
7. Asam urat
8. Sari makanan dan mineral seperti glukosa, gliserin, asam lemak, asam amino, kolesterol, dsb.

PECAT


Bagaimana PECAT (Physical Education Curricula Analysis Tool) membantu pihak sekolah seperti Guru Besar, PK Pentadbiran/Akademik, Panitia PJK dan Guru PJK mengendali, melengkapkan dan menganalisis secara konsisten kurikulum PJK di sekolah rendah.


PECAT (Physical Education Curricula Analysis Tool)

Alat Analisis Kurikulum Pendidikan Jasmani (PECAT)



IntroductionPengenalan



Alat Analisis Kurikulum Pendidikan Jasmani (PECAT) direka untuk membantu sekolah- sekolah conduct a clear, complete, and consistent analysis of physical education curricula.menjalankan analisis yang jelas, lengkap, dan konsisten terutama sekali dalam  kurikulum pendidikan jasmani . PECAT results can Analisis PECAT help school districts enhance, develop, or select appropriate and effective physical education membantu sekolah-sekolah meningkatkan, membangunkan, atau pemilihan fizikal yang sesuai dan berkesan dalam curricula for delivering high-quality physical education in schools.kurikulum untuk memberikan kualiti yang tinggi dalam pendidikan jasmani di sekolah-sekolah. This, in turn, will improve the Ini seterusnya akan meningkatkan keupayaan sesebuah sekolah tersebut untuk mempengaruhi pengetahuan, kemahiran motor, dan tingkah laku aktiviti fizikal di kalangan pelajar sekolah.



PECAT yang boleh assist in assessing how closely the written curricula align with national standards for high-qualitymembantu dalam menilai bagaimana rapatnya kurikulum bertulis yang selaras dengan standard kebangsaan yang berkualiti tinggi, physical education programs. program pendidikan fizikal yang manaDecisions can then be made about curricula. keputusan-keputusan yang boleh dibuat mengenai kurikulum. For example, the PECAT Sebagai contoh, PECAT

can be used to identify where revisions might be needed in a locally developed curriculum.boleh digunakan untuk mengenal pasti di mana semakan semula mungkin diperlukan dalam kurikulum tempatan. Bagi mereka tanpa kurikulum, PECAT menyediakan visi apa yang perlu dimasukkan ke dalam high quality kurikulum pendidikan jasmani. Alternatively, the PECAT can be used to compare strengths Sebagai alternatif, PECAT boleh digunakan untuk membandingkan kekuatanand weaknesses of various published physical education curricula under consideration. dan kelemahan yang diterbitkan kurikulum pendidikan jasmani.



PECAT direka untuk digunakan oleh pasukan individu yang mewakili kakitangan sekolah, seperti penyelaras pendidikan jasmani, pakar kurikulum dan committee members.ahli jawatankuasa. PECAT committees might include a district physical education curriculum Jawatankuasa PECAT mungkin termasuk panatia pendidikan jasmani; setiusaha pendidikan sukan , guru-guru pendidikan jasmani , and high schools; members of the school health council; health education teachers; school health panatia pendidikan kesihatan ; guru pendidikan kesihatan, kielab doktor muda nurses; public health and social service professionals; parents; students; and other administrators.; ibu bapa; pelajar; dan pentadbir sekolah. Additionally, college/university physical education faculty may use the PECAT as a teaching tool in Di samping itu, fakulti pendidikan jasmani kolej / universiti boleh menggunakan PECAT sebagai alat mengajar dalam

teacher education courses.kursus-kursus pendidikan guru. The PECAT can be used at the district level to analyze curricula for all grades from kindergartenPECAT boleh digunakan di peringkat daerah untuk menganalisis kurikulum untuk semua sekolah dari sekolah rendah hinggalah menengah




Pertubuhan PECAT



PECAT dibahagikan kepada bahagian-bahagian yang berikut:



Curriculum Description , which requests basic information about the curriculum;Description kurikulum, yang meminta maklumat asas tentang kurikulum;



Preliminary Curriculum Analyses (Accuracy, Acceptability, Feasibility, andAnalisis awal Kurikulum (Ketepatan, penerimaan, kelayakan, dan Affordability Analyses) , which feature questions to consider about the curriculum beforeAnalisis kemampuan), soalan ciri untuk mempertimbangkan tentang kurikulum sebelum

analyzing content and student assessment components.menganalisis komponen kandungan dan penilaian pelajar.



Content and Student Assessment Analyses , which feature scoring systems for rating thePenilaian Analisis kandungan dan Pelajar, yang mempunyai sistem pemarkahan untuk Penilaian curriculum on how well it addresses each of the six national standards for physical education.kurikulum pada sejauh mana ia dapat menangani setiap enam standard kebangsaan untuk pendidikan jasmani. The content and student assessment analyses are divided into four subsections thatAnalisis kandungan dan penilaian pelajar dibahagikan kepada empat subseksyen bahawa correspond to the grade-level ranges used in the national standards for physical education:sesuai dengan julat gred tahap yang digunakan dalam standard kebangsaan untuk pendidikan jasmani .

K – 2, 3 – 5, 6 – 8, and 9 – 12.            Each subsection begins with a list of what students areSubseksyen Setiap bermula dengan senarai apa yang pelajar

expected to achieve by the end of the identified grade-level range related to each of thedijangka mencapai menjelang akhir pelbagai peringkat gred yang dikenalpasti yang berkaitan dengan setiap national standards.standard kebangsaan. These student expectations, developed by the National Association for Pelajar harapan ini, yang dibangunkan oleh Persatuan Kebangsaan bagi Sport and Physical Education (NASPE), build the framework of the curriculum analysisSukan dan Pendidikan Jasmani (NASPE), membina rangka kerja analisis kurikulum process, as they identify what physically educated students are expected to know and be ableproses, kerana mereka mengenal pasti apa yang fizikal pelajar berpendidikan dijangka tahu dan boleh to do by the end of each grade-level range.untuk melakukan menjelang akhir pelbagai peringkat setiap gred. This is followed by a one page content analysis (how well the curriculum covers theIni diikuti dengan analisis kandungan satu halaman (bagaimana kurikulum meliputi components of what students should know and be able to do) of each of the six standards, akomponen apa yang pelajar perlu tahu dan boleh lakukan) setiap enam standard, one-page student assessment analysis of each standard (how well the curriculum integratessatu halaman analisis penilaian pelajar setiap standard (berapa kurikulum mengintegrasikan standards based assessment protocols for the knowledge and skills expected from students),standard protokol penilaian berasaskan pengetahuan dan kemahiran yang diharapkan daripada pelajar) ,

and a scorecard that summarizes the scores from both analyses.dan kad skor yang meringkaskan markah dari kedua-dua analisis. A template for both content

Template untuk kandungan kedua-dua and student assessment analyses is available at the end of each grade- level range to allowdan analisis penilaian pelajar yang boleh didapati di akhir pelbagai peringkat setiap gred untuk membenarkan  state or local school physical education standards that are in addition to or different from thesekolah negeri atau tempatan standard pendidikan jasmani yang ada di dalam tambahan kepada atau berbeza daripada national standards to be incorporated.standard kebangsaan yang akan diperbadankan. Each analysis contains several critical components taken directly from the national physicalSetiap analisis mengandungi beberapa komponen penting yang diambil secara langsung dari fizikal education standards. pendidikan standard. For example, standard 1 (ie, demonstrates competency in motor skillsSebagai contoh, standard 1 (iaitu, menunjukkan kecekapan dalam kemahiran motor and movement patterns needed to perform a variety of physical activities) features fourdan corak pergerakan yang diperlukan untuk menjalankan pelbagai aktiviti fizikal) mempunyai empat components: fundamental movement skills, specialized movement skills, combination ofkomponen: kemahiran pergerakan asas, kemahiran pergerakan khusus, gabungan movement skills, and application of skills.kemahiran pergerakan, dan permohonan kemahiran. Examples of appropriate concepts and skills that Contoh konsep dan kemahiran yang sesuai yang students should master are provided for each component.pelajar seharusnya induk disediakan untuk setiap komponen. Keep in mind that these are simply Perlu diingat bahawa ini adalah semata-mata examples; additional examples can be found in the materials listed in the resources sectioncontoh; contoh tambahan boleh didapati dalam bahan-bahan yang disenaraikan dalam seksyen sumber (see Appendix 4) (eg, Assessment Series , Concepts and Principles of Physical Education:.



Rasional untuk PECAT



Aktiviti fizikal yang kerap dalam kanak-kanak dan remaja meningkatkan kekuatan dan ketahanan; membantu membina healthy bones and muscles; helps control weight; reduces anxiety and stress; increases self-esteem,tulang dan otot yang sihat; membantu mengawal berat badan, mengurangkan kebimbangan dan tekanan, meningkatkan keyakinan diri, mood, and concentration; and may improve blood pressure and cholesterol levels ( 2, 3 ).mood, dan penumpuan dan boleh meningkatkan tekanan darah dan paras kolestero.

            Physical education is an opportunity for students to gain necessary skills and knowledge for lifelongPendidikan jasmani adalah satu peluang kepada pelajar untuk mendapatkan kemahiran dan pengetahuan yang diperlukan untuk sepanjang hayat participation in physical activity ( 4 ); however, participation in daily physical education has declinedpenyertaan dalam aktiviti fizikal ; Walau bagaimanapun, penyertaan dalam pendidikan fizikal harian telah menurun pada tahun from 1991 to 2003 ( 5 ).1991-2003. Schools can help improve the physical activity habits and health of young Sekolah-sekolah boleh membantu meningkatkan tabiat aktiviti fizikal dan kesihatan anak muda people by providing quality instruction, programs, and services that promote enjoyable, lifelongrakyat dengan menyediakan arahan yang berkualiti, program, dan perkhidmatan yang menggalakkan serta menyeronokkan, sepanjang hayat physical activity. aktiviti fizikal. A high quality physical education program is the cornerstone of a school's physical Satu program kualiti pendidikan tinggi fizikal adalah asas fizikal sekolah activity programming, and a well-written physical education curriculum is the foundation of aaktiviti pengaturcaraan, dan kurikulum pendidikan jasmani yang ditulis dengan baik adalah asas physical education program ( 6, 7 ).program pendidikan fizikal




Bidang Utama Pendidikan Jasmani yang berkualiti



Appropriate actions must be taken in four main areas to ensure a high quality physicalTindakan yang sewajarnya hendaklah dilaksanakkan empat bidang utama untuk memastikan pendidikan jasmani yang berkualiti :

(1) kurikulum,

(2) dasar-dasar dan alam sekitar,

(3) arahan dan

(4) student assessment ( 6 ).(4) penilaian pelajar  



Policy and environmental actions that support high quality physical education requireDasar dan tindakan alam sekitar yang menyokong kualiti pendidikan tinggi fizikal memerlukan the following:perkara-perkara berikut:

1.      Adequate instructional time (at least 150 minutes per week for elementaryMasa pengajaran yang mencukupi (sekurang-kurangnya 150 minit seminggu untuk sekolah rendah dan 225 minit seminggu untuk pelajar sekolah menengah),

2.      school students and 225 minutes per week for middle and high school students),Semua kelas diajar oleh pakar-pakar pendidikan fizikal yang berkelayakan

3.      Saiz kelas yang munasabah,

4.      Peralatan dan kemudahan.

RPT KSSR



MINGGU


STANDARD KANDUNGAN/FOKUS

STANDARD PEMBELAJARAN
(OBJEKTIF)

CADANGAN AKTIVITI
(RUJUK BUKU PANDUAN)

CADANGAN PENAKSIRAN/ CATATAN
1-3
MINGGU  ORIENTASI DAN TRANSISI TAHUN 1

4
Konsep Kecergasan

Tajuk:
Memanaskan Badan (1)

Fokus:
3.1  Berkebolehan Melakukan aktiviti   
       fizikal berpandukan konsep
       Kecergasan
3.1.1 melakukan pelbagai jenis aktiviti seperti berjalan,
         berlari dan regangan yang boleh meningkatkan
         suhu badan dan otot, kadar pernafasan dan kadar
         nadi.
4.1.1 menenalpasti aktiviti memanaskan dan
         menyejukkan badan
4.1.4 menyatakan keperluan air sebelum, semasa dan
         selepas melakukan aktiviti fizikal
5.2.1 memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti
         baru dalam pendidikan jasmani dan bersedia
         menerima cabaran
Aktiviti:
  • Pengesanan kadar denyutan nadi
  • Denyutan nadi dan aktiviti memanaskan badan
  • Permainan kecil – Ikut Ketua
·      Senarai semak
(unit 48)

Konsep Kecergasan

Tajuk:
Memanaskan Badan (2)

Fokus:
3.1  Berkebolehan Melakukan aktiviti
       fizikal berpandukan konsep
       Kecergasan
3.1.1 melakukan pelbagai jenis aktiviti seperti berjalan,
         berlari dan regangan yang boleh meningkatkan
         suhu badan dan otot, kadar pernafasan dan kadar
         nadi.
4.1.2 mengetahui kedudukan dan urutan aktiviti
         memanaskan dan menyejukan badan dalam
         melakukan aktiviti fizikal
4.1.3 mengetahui keperluan memanaskan dan
         menyejukan badan
5.4.2 memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti
         dalam kumpulan
Aktiviti:
  • Capai awan
  • Patung kain
  • Lunges ke sisi
  • Separa cangkung
  • Kipas kapal terbang
  • Persembahan - Jantungku
·         Lembaran
(unit 49)

5

Tahun Baru Cina
Konsep Pergerakan

Tajuk:
Kesedaran Tubuh Badan

Fokus:
1.1      Berkebolehan melakukan      pelbagai pergerakan berdasarkan  konsep pergerakan
1.1.1  melakukan pergerakan yang melibatkan
          kesedaran tubuh.
2.1.1  mengenalpasti kesedaran tubuh dari segi  
          bentuk,imbangan, pemindahan berat badan,
          layangan dan pendaratan.
5.1.1  menyatakan dan membuat persediaan diri
          sebelum, semasa dan aktiviti.
Aktiviti:
·         Membentuk badan
·         Imbangan
·         Pemindahan berat badan
·         Layangan
·         Permainan kecil – bentuk perkataan
·         Lembaran
(unit 1)

Aktiviti Rekreasi Luar


Latihan 1

Rakyat Malaysia telah menjalani projek atau ekspedisi yang hebat seperti berenang merentasi Selat Inggeris, mendaki Gunung Everest dan eksplorasi Antartika. Bagaimanakah projek sebegini boleh mempengaruhi remaja Malaysia lebih berminat kepada aktiviti rekreasi luar?

         Masa kini rakyat Malaysia banyak mengikuti ekspedisi yang hebat seperti berenang merentasi Selat Inggeris, mendaki Gunung Everest dan eksplorasi Antartika. Remaja Malaysia perlu dipengaruhi dengan aktiviti-aktiviti sihat sebegini agar terhindar daripada masalah serta gejala sosial yang tidak bermoral. Kokurikulum di sekolah telah menjadi sebahagian daripada sistem pendidikan di Malaysia ketika ini. Ianya telah menjadi satu kegiatan yang diwajibkan kepada setiap pelajar di semua sekolah menengah dan sekolah rendah. Aktiviti kokurikulum dianggap penting sebagai alat untuk memenuhi hasrat unggul dasar pendidikan kebangsaan, iaitu perpaduan di kalangan pelajar-pelajar yang terdiri dari berbilang kaum. Laporan Jawatankuasa Kabinet (1979) telah menyatakan bahawa semua pelajar hendaklah digalakkan supaya mengambil bahagian yang lebih aktif dalam aktiviti kokurikulum. Setiap pelajar perlu menyertai satu badan beruniform, satu sukan atau permainan dan satu kelab atau persatuan di sekolah. Menurut Mohd Sofian, Aminuddin & Borhan (2002) kokurikulum merupakan suatu pelengkap kepada kehendak dan keperluan kurikulum di mana ia menyediakan pelbagai peluang kepada pelajar untuk menambah, mengukur dan mengamalkan kemahiran, pengetahuan dan menilai yang telah dipelajari semasa pembelajaran di bilik darjah.

         Remaja Malaysia boleh di pengaruhi bermula dengan sokongan ibu bapa di rumah serta dorongan guru-guru di sekolah. Sokongan ibu bapa bukan hanya dari segi kata-kata malah segala kos dan keperluan anak-anak perlu disediakan. Manakala di sekolah pula, guru-guru hendaklah menggalakkan pelajar supaya terlibat dalam aktiviti kokurikulum dan merancang aktiviti-aktiviti menarik minat pelajar menyertainya. Aktiviti-aktiviti tersebut seperti jungle tracking, paintball, menyelam dan aktiviti yang bersesuaian dengan jiwa remaja masa kini. Selain itu, 1M1S (satu Malaysia, satu Sukan) juga perlu diterapkan di semua sekolah bagi mendidik pelajar untuk terus terlibat dalam budaya bersukan ini. Penerapan konsep 1M1S ini mampu memberikan akses kepada semua murid untuk mendapatkan faedah dari penglibatan dalam sukan kepada murid yang kurang atau tidak aktif. Selain itu juga, konsep ini dapat membangunkan sukan sekolah ke arah meningkatkan kadar penyertaan murid dalam sekurang-kurangnya satu jenis sukan di sekolah.

Konsep 1M1S ini banyak memberi peluang kepada murid yang berbakat dan berpotensi untuk digilap agar dapat mencapai tahap yang lebih tinggi dalam bidang sukan. Bakat yang digilap bermula daripada sekolah rendah mampu mempengaruhi murid-murid setelah meningkat remaja mengikuti ekspedisi atau projek hebat seperti berenang merentasi Selat Inggeris, mendaki Gunung Everest dan eksplorasi Antartika.

        



Latihan 2

Senaraikan lima jenis aktiviti rekreasi luar dan bincangkan kebaikan aktiviti sebagai rekreasi sepanjang hayat.

1.   Berenang

        Renang merupakan satu rekreasi yang boleh memberikan kebaikan kepada yang yang mengikutinya. Hal ini demikian, berenang adalah salah satu cara untuk melegakan diri serta badan. Berenang ni boleh menghilangkan stress samada stress kerja, masalah peribadi, atau kewangan, bila kita berenang, otak kita automatik akan tenang sebentar, sebab gerak geri berenang adalh terapi bagi otak.



2.         Kembara hutan

        Kembara hutan juga merupakan aktiviti rekreasi luar yang mempunyai kebaikan. Kembara hutan mampu memberikan ketenangan kepada yang menyertainya. Ketenangan yang di hutan adalah berbeza disertai dengan suasana hutan yang damai, udara yang bersih serta kicauan burung-burung hutan mampu memberikan kedamaian dan kebahagian kepada peserta. Menikmati anugerah yang dikurniakan Tuhan mampu meningkatkan rasa hormat dan cinta kepada alam semulajadi.



3.         Menyelam (Diving)

        Aktiviti menyelam juga merupakan rekreasi luar yang semakin di minati oleh rakyat Malaysia pada masa kini. Menikmati keindahan dasar laut yang terpelihara mampu memberikan ketenangan, aspirasi serta rasa hormat dan cinta kepada alam dasar laut. Antara kelebihan berscuba diving:meningkatkan fungsi Jantung dan Paru-Paru. Jantung dan paru-paru kite sentiasa dipenuhi dengan minyak, asap dan cara pemakanan yang tidak terkawal yang menyebabkan ia lemah. Dengan diving jantung akan lebih sehat dan kuat. Menyelam juga boleh melatih penafasan. Penafasan amat penting dalam scuba diving untuk mengekalkan imunisi tubuh. Menyelam juga boleh membentuk otot dan membakar kalori.



4.         Paintball

        Paintball merupakan sukan yang sangat merangsang dan menarik. Memainkan permainan ini memberikan satu peluang untuk memperbaharui kanak-kanak dalaman di kalangan mereka yang. Ia membolehkan satu untuk memaksimumkan rasa pengembaraan, tanpa risiko nyawa dan anggota untuk tergesa-gesa yang dicari. Terdapat beberapa sebab populariti paintball: Ia adalah sukan pasukan yang membolehkan seseorang untuk menghapuskan pihak lawan dari permainan tanpa dihukum kerana ia. Malah, mengeluarkan lawan salah satu bahagian yang sangat banyak permainan. Ia adalah survival yang paling bijak dan paling cepat. Seterusnya ada rasa yang kuat bahaya, tidak semestinya satu fizikal. Ancaman dipecat daripada permainan menjadikannya lebih menarik untuk peserta. Tetapi oleh kerana ia hanya satu permainan, takut tidak cukup untuk membuat satu mental-tidak berupaya. Dengan peralatan keselamatan yang betul, tiada siapa yang benar-benar dalam apa-apa bahaya sebenar. Ia adalah semua dalam minda. Semua pemain adalah sama. Pengalaman adalah asas-satunya kelebihan ke atas pemain lain. Faktor-faktor seperti bangsa, jantina dan umur tidak meletakkan salah satu lebih awal daripada yang lain. Tidak perlu bagi seorang pemain untuk menganiaya lawannya supaya dia boleh disingkirkan daripada permainan. Satu hanya perlu untuk menembak lawan, yang boleh dilakukan dari jarak yang agak selamat. Sangat beberapa kecederaan dan tiada kematian telah mengakibatkan bermain paintball.



5.         Bola Sepak

        Mengikut kajian yang dilakukan oleh Fédération Internationale de Football Association (FIFA), badan pentadbir bola sepak, yang diterbitkan dalam musim bunga 2001, lebih daripada 240 juta orang biasanya bermain bola sepak dalam lebih daripada 200 negara di seluruh pelusuk dunia. Peraturannya yang mudah dan memerlukan peralatan yang minimum tidak syak lagi menolong penyebaran dan tumbesaran dalam popularitinya. Peraturan perlawanan tidak menspesifikkan kedudukan pemain-pemain selain pejaga gol. Bagaimanapun, semasa perubahan kemajuan perlawanan sukan ini, sebilangan pemain yang spesifik telah berubah. Mereka termasuklah: pertahanan - pemain yang pakar dalam mencegah jaringan gol musuh. Pemain tengah - pemain yang melakukan serangan dan memberikan lorongan bola kepada penyerang, tetapi juga menolong pertahanan dengan mengganggu serangan pasukan lawan pada peringkat awal.   Penyerang - pemain-pemain yang berperanan untuk menjaringkan gol. Sukan bola sepak boleh mengurangkan berat badan. Bola sepak adalah cara yang efektif untuk menurunkan berat badan berbanding sukan lain. Jadi, ia bererti bahawa berjalan boleh membantu anda menurunkan berat badan. Apabila anda berjalan, permintaan tenaga dari tubuh anda menjadi sangat tinggi, yang biasanya akan menyebabkan peningkatan metabolisme. Berat badan tidak hanya tentang diet, harus digabungkan dengan latihan yang tepat dan banyak Rejimen fizikal. Berjalan dan berlari akan menguatkan sistem kardiovaskular anda secara keseluruhan dan memanjangkan umur anda. Meningkatkan peredaran darah adalah manfaat lain dari bermain bola sepak. Hal ini tidak hanya akan membuat anda cocok, tetapi juga akan membantu jantung dan sistem secara keseluruhan kardiovaskular anda dengan baik. Otot-otot memerlukan lebih banyak oksigen, paru-paru juga perlu menggunakan kapasiti maksimum untuk bekalan oksigen yang cukup di seluruh tubuh. Selain paru-paru, arteri dan hati anda juga akan mendapatkan latihan yang cukup untuk mengepam darah ke seluruh tubuh anda. Berjalan juga terbukti menurunkan risiko serangan jantung mempunyai serta menurunkan kesempatan anda mempunyai tekanan darah meningkat. Selain itu, semua kegiatan yang diperlukan oleh perlawanan bola sepak akan membuat tubuh lebih flexible.

KADAR NADI MAKSIMA, REHAT DAN LATIHAN




LATIHAN

1.       Kirakan bagaimana untuk mendapkan kadar nadi maksima bagi sesorang yang berumur 40tahun dan mempunyai kadar nadi rehat 65 denyutan seminit. Gunakan formula Karvonen untuk pengiraan anda.



Kadar Nadi Maksima (KNM)

Kadar Nadi Rehat (KNR)

Kadar Nadi Maksima      = 220 - umur

                                               = 220 – 40

                                               = 180 dsm

                                              

2.       Kirakan kadar nadi latihan (KNL) pada intensiti latihan 60% dan 75%

Kadar Nadi Latihan (KNL) untuk intensiti latihan 60%

Setelah mendapat KNR, bolehlah ditentukan pula kadar nadi latihan (KNL)

KNM = 220 – 40(umur)

= 180 dsm

KNR = 65dsm

KNL = KNM – KNR

= 180 – 65

= 115 dsm.



Kadar Nadi Sasaran (KNS)

Untuk mendapatkan pengiran KNL yang ideal bagi 60% ialah dengan menggunakan formula ini.

 = (KNM – KNR) x 0.6 + KNR

= (180 - 65) x 0.6 + 65

= (115) x 0.6 + 65  = 134 denyutan seminit untuk intensiti latihan



Kadar Nadi Latihan (KNL) untuk intensiti latihan 75%

Setelah mendapat KNR, bolehlah ditentukan pula kadar nadi latihan (KNL)

KNM = 220 – 40(umur)

= 180 dsm

KNR = 65dsm

KNL = KNM – KNR

= 180 – 65

= 115 dsm.



Kadar Nadi Sasaran (KNS)

Untuk mendapatkan pengiran KNL yang ideal bagi 75% ialah dengan menggunakan formula ini.

 = (KNM – KNR) x 0.75 + KNR

= (180 - 65) x 0.75 + 65

= (115) x 0.75 + 65            = 151.25 denyutan seminit untuk intensiti latihan