17 Mac 2012

RPH PK TAHUN 3


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN KESIHATAN TAHUN 3



Mata pelajaran           : Pendidikan Kesihatan
Tunjang                      : Kesihatan Diri dan Keluarga
Tajuk                          : Menjaga dan Menyayangi Diri
Sub-tajuk                    : Hargai kesihatan sendiri – Cara-cara membasuh tangan dengan betul
Tarikh                         : 21 Julai 2011
Masa                          : 10.15 pagi – 10.45 pagi (30 minit)
Tahun                         : 3 Kreatif
Bil Murid                     : 19 orang (10-lelaki, 9-perempuan
Hasil pembelajaran     : Pada akhir sesi pengajaran dan pembelajaran, murid-murid dapat :
1) Kognitif        :
            2.1) Menyebut 5 langkah untuk mencegah penyakit
            2.2) Menyebut 7 langkah untuk membasuh tangan
3) Afektif         :
3.1) Murid menunjukkan rasa seronok semasa pengajaran dengan menyanyi dan bertepuk tangan sewaktu tayangan video lagu Lifebuoy dan ’Washy Washy Clean’
2) Psikomotor :
1.1) Membasuh tangan menggunakan 7 langkah
Penerapan Nilai          : Bersyukur
KBKK                         : Dapat mengenalpasti cara mencegah penyakit daripada berjangkit
Strategi Utama           : Konstektual
Kesepaduan               : Bahasa Inggeris – nyanyian lagu dalam Bahasa Inggeris
Bahan sumber pengajaran dan pembelajaran :

Bil
BSPP
Kuantiti
1
Komputer riba
1
2
Sabun basuh tangan
1
3
Video
2
4
Tuala bersih
1




Bahagian/masa
Aktiviti
Ciri strategi
Fokus pembelajaran
Catatan

Permulaan
( 5 minit )















Tayangan video ’Lifebuoy’








Hubungkait
(Relating)



1)    Guru menayangkan video ’5 Panduan Doktor Kecil Lifebuoy’ kepada murid-murid.
2)    Guru bertanya soalan kepada murid-murid :
a)    Apa yang kamu semua lihat daripada iklan tersebut?
b)    Apakah 5 langkah pencegahan penyakit?


BSPP:
1)    Komputer riba
2)    Video

KBKK:
Murid menjana pemikiran mengenai langkah-langkah pencegahan penyakit.
Bahagian/masa
Aktiviti
Ciri strategi
Fokus pembelajaran
Catatan

Perkembangan
   ( 20 minit )

Langkah 1
  ( 5 minit )















Tayangan video ’Washy Washy Clean’









Hubungkait
(Relating)



1)    Murid-murid menonton video seimbas lalu
2)    Kemudian murid-murid akan menyanyi bersama-sama lagu ’Washy Washy Clean’ sambil melakukan gaya.



BSPP:
1)    Komputer riba
2)    Video ’Washy Washy Clean’

Catatan:
Murid dapat melihat kaitan antara pencegahan penyakit dan membasuh tangan
Bahagian/masa
Aktiviti
Ciri strategi
Fokus pembelajaran
Catatan


Langkah 2
 ( 5 minit )





Demonstrasi cara membasuh tangan di dalam kelas.


Mengalami
(Experiencing)



1)    Guru akan memainkan video secara gerak perlahan.
2)    Di setiap gerak perlahan ialah cara membasuh tangan
3)    Guru akan menerangjan kepada murid dan mereka akan mengikut perlakuan guru.

Catatan:
Murid dapat mengalami apa yang mereka lihat dalam video lagu yang telah ditayangkan.
Bahagian/masa
Aktiviti
Ciri strategi
Fokus pembelajaran
Catatan


Langkah 3
 ( 10 minit )











Amali membasuh tangan menggunakan sabun pencuci tangan.

” Let’s Go Washy Washy ”




Aplikasi
(Applying)


1)    Semua murid beratur dan berjalan menuju ke paip air.
2)    Murid-murid beratur di setiap paip air untuk bergilir membasuh tangan.
3)    Guru akan memerhati dan melihat teknik murid samaada betul ataupun salah.
4)    Setelah semua selesai, murid berbaris pulang ke kelas.


BSPP:
1)    Sabun basuh tangan
2)    Tuala bersih

Catatan:
Murid-murid dapat mengaplikasikan teknik yang diajar di dalam kelas sekaligus mengaitkan aktiviti tersebut dalam kehidupan seharian.
Bahagian/masa
Aktiviti
Ciri strategi
Fokus pembelajaran
Catatan


Penutup
( 5 minit )






Pengukuhan


Memindahkan
(Transferring)


1)    Guru bersoal jawab dengan murid :
a)    Sebutkan 7 langkah membasuh tangan yang betul
b)    Selain membasuh tangan, apakah cara lain untuk mencegah penyakit?
-       Mandi
-       Bershampu
-       Menukar pakaian secara berkala terutama pakaian dalam.


2)    Murid-murid bersama-sama menyanyikan lagu ’Washy Washy Clean’ sambil membuat gaya.

.
KBKK :
Murid dapat mengenalpasti cara-cara untuk mencegah penyakit.


1 ulasan:

  1. boleh lampirkan dalam bentuk document? bahagian tepi susah untuk dibaca. tk

    BalasPadam