RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN KESIHATAN TAHUN 3
Mata pelajaran :
Pendidikan Kesihatan
Tunjang :
Kesihatan Diri dan Keluarga
Tajuk :
Menjaga dan Menyayangi Diri
Sub-tajuk :
Hargai kesihatan sendiri – Cara-cara membasuh tangan dengan betul
Tarikh :
21 Julai 2011
Masa :
10.15 pagi – 10.45 pagi (30 minit)
Tahun :
3 Kreatif
Bil Murid : 19 orang (10-lelaki, 9-perempuan
Hasil pembelajaran : Pada akhir sesi pengajaran dan
pembelajaran, murid-murid dapat :
1) Kognitif :
2.1) Menyebut 5 langkah untuk
mencegah penyakit2.2) Menyebut 7 langkah untuk membasuh tangan
3) Afektif :
3.1) Murid
menunjukkan rasa seronok semasa pengajaran dengan menyanyi dan bertepuk tangan sewaktu tayangan video lagu Lifebuoy dan
’Washy Washy Clean’
2) Psikomotor :
2) Psikomotor :
1.1) Membasuh
tangan menggunakan 7 langkah
Penerapan Nilai :
Bersyukur
KBKK :
Dapat mengenalpasti cara mencegah penyakit daripada berjangkit
Strategi Utama :
Konstektual
Kesepaduan :
Bahasa Inggeris – nyanyian lagu dalam Bahasa Inggeris
Bahan
sumber pengajaran dan pembelajaran :
Bil
|
BSPP
|
Kuantiti
|
1
|
Komputer riba
|
1
|
2
|
Sabun basuh tangan
|
1
|
3
|
Video
|
2
|
4
|
Tuala bersih
|
1
|
Bahagian/masa
|
Aktiviti
|
Ciri strategi
|
Fokus pembelajaran
|
Catatan
|
Permulaan
(
5 minit )
|
Tayangan
video ’Lifebuoy’
|
Hubungkait
(Relating)
|
1) Guru menayangkan video ’5 Panduan Doktor Kecil
Lifebuoy’ kepada murid-murid.
2) Guru bertanya soalan kepada murid-murid :
a) Apa yang kamu semua lihat daripada iklan tersebut?
b) Apakah 5 langkah pencegahan penyakit?
|
BSPP:
1) Komputer riba
2) Video
KBKK:
Murid menjana pemikiran mengenai langkah-langkah
pencegahan penyakit.
|
Bahagian/masa
|
Aktiviti
|
Ciri strategi
|
Fokus pembelajaran
|
Catatan
|
Perkembangan
( 20 minit )
Langkah
1
( 5 minit )
|
Tayangan
video ’Washy Washy Clean’
|
Hubungkait
(Relating)
|
1) Murid-murid menonton video seimbas lalu
2) Kemudian murid-murid akan menyanyi bersama-sama lagu
’Washy Washy Clean’ sambil melakukan gaya.
|
BSPP:
1) Komputer riba
2) Video ’Washy Washy Clean’
Catatan:
Murid dapat melihat kaitan antara pencegahan penyakit
dan membasuh tangan
|
Bahagian/masa
|
Aktiviti
|
Ciri strategi
|
Fokus pembelajaran
|
Catatan
|
Langkah
2
( 5 minit )
|
Demonstrasi
cara membasuh tangan di dalam kelas.
|
Mengalami
(Experiencing)
|
1) Guru akan memainkan video secara gerak perlahan.
2) Di setiap gerak perlahan ialah cara membasuh tangan
3) Guru akan menerangjan kepada murid dan mereka akan
mengikut perlakuan guru.
|
Catatan:
Murid dapat mengalami apa yang mereka lihat dalam video
lagu yang telah ditayangkan.
|
Bahagian/masa
|
Aktiviti
|
Ciri strategi
|
Fokus pembelajaran
|
Catatan
|
Langkah
3
( 10 minit )
|
Amali
membasuh tangan menggunakan sabun pencuci tangan.
”
Let’s Go Washy Washy ”
|
Aplikasi
(Applying)
|
1) Semua murid beratur dan berjalan menuju ke paip air.
2) Murid-murid beratur di setiap paip air untuk bergilir
membasuh tangan.
3) Guru akan memerhati dan melihat teknik murid samaada
betul ataupun salah.
4) Setelah semua selesai, murid berbaris pulang ke kelas.
|
BSPP:
1) Sabun basuh tangan
2) Tuala bersih
Catatan:
Murid-murid dapat mengaplikasikan teknik yang diajar di
dalam kelas sekaligus mengaitkan aktiviti tersebut dalam kehidupan seharian.
|
Bahagian/masa
|
Aktiviti
|
Ciri strategi
|
Fokus pembelajaran
|
Catatan
|
Penutup
(
5 minit )
|
Pengukuhan
|
Memindahkan
(Transferring)
|
1) Guru bersoal jawab dengan murid :
a) Sebutkan 7 langkah membasuh tangan yang betul
b) Selain membasuh tangan, apakah cara lain untuk mencegah
penyakit?
-
Mandi
-
Bershampu
-
Menukar
pakaian secara berkala terutama pakaian dalam.
2) Murid-murid bersama-sama menyanyikan lagu ’Washy Washy
Clean’ sambil membuat gaya.
|
.
KBKK :
Murid dapat mengenalpasti cara-cara untuk mencegah
penyakit.
|
boleh lampirkan dalam bentuk document? bahagian tepi susah untuk dibaca. tk
BalasPadam