Alat
Analisis Kurikulum Pendidikan Jasmani (PECAT)
Pengenalan
Alat
Analisis Kurikulum Pendidikan Jasmani (PECAT) direka untuk membantu sekolah- sekolah kurikulum pendidikan jasmani . Analisis PECAT membantu sekolah-sekolah
meningkatkan, membangunkan, atau pemilihan fizikal yang sesuai dan berkesan dalam
kurikulum untuk memberikan kualiti yang tinggi
dalam pendidikan jasmani di sekolah-sekolah. Ini seterusnya akan
meningkatkan keupayaan sesebuah sekolah tersebut untuk mempengaruhi
pengetahuan, kemahiran motor, dan tingkah laku aktiviti fizikal di kalangan pelajar
sekolah. menjalankan analisis yang
jelas, lengkap, dan konsisten terutama sekali dalam
PECAT yang boleh
membantu
dalam menilai bagaimana rapatnya kurikulum bertulis yang selaras dengan
standard kebangsaan yang berkualiti tinggi, program pendidikan fizikal
yang mana keputusan-keputusan yang boleh dibuat mengenai
kurikulum.
Sebagai contoh, PECAT
boleh
digunakan untuk mengenal pasti di mana semakan semula mungkin diperlukan dalam
kurikulum tempatan. Bagi mereka tanpa kurikulum, PECAT menyediakan visi apa
yang perlu dimasukkan ke dalam high quality kurikulum pendidikan jasmani. Sebagai alternatif, PECAT boleh digunakan untuk
membandingkan kekuatan dan
kelemahan yang diterbitkan kurikulum pendidikan jasmani.
PECAT direka
untuk digunakan oleh pasukan individu yang mewakili kakitangan sekolah, seperti
penyelaras pendidikan jasmani, pakar kurikulum dan ahli jawatankuasa. Jawatankuasa PECAT mungkin termasuk panatia
pendidikan jasmani; setiusaha pendidikan sukan , guru-guru pendidikan jasmani ,
panatia pendidikan
kesihatan ; guru pendidikan kesihatan, kielab doktor muda ; ibu bapa;
pelajar; dan pentadbir sekolah. Di samping itu, fakulti pendidikan jasmani kolej / universiti
boleh menggunakan PECAT sebagai alat mengajar dalam
kursus-kursus pendidikan guru. PECAT boleh digunakan di peringkat daerah untuk
menganalisis kurikulum untuk semua sekolah dari sekolah rendah hinggalah
menengah
Pertubuhan
PECAT
PECAT
dibahagikan kepada bahagian-bahagian yang berikut:
Description
kurikulum, yang
meminta maklumat asas tentang kurikulum;
Analisis awal Kurikulum (Ketepatan,
penerimaan, kelayakan, dan Analisis kemampuan), soalan ciri untuk
mempertimbangkan tentang kurikulum sebelum
menganalisis komponen kandungan dan
penilaian pelajar.
Penilaian
Analisis kandungan dan Pelajar, yang mempunyai sistem pemarkahan untuk Penilaian kurikulum pada sejauh
mana ia dapat menangani setiap enam standard kebangsaan untuk pendidikan
jasmani. Analisis
kandungan dan penilaian pelajar dibahagikan kepada empat subseksyen bahawa sesuai dengan julat gred
tahap yang digunakan dalam standard kebangsaan untuk pendidikan jasmani .
Subseksyen Setiap bermula dengan senarai apa yang pelajar
dijangka
mencapai menjelang akhir pelbagai peringkat gred yang dikenalpasti yang
berkaitan dengan setiap standard kebangsaan. Pelajar
harapan ini, yang dibangunkan oleh Persatuan Kebangsaan bagi Sukan dan Pendidikan Jasmani
(NASPE), membina rangka kerja analisis kurikulum proses, kerana mereka mengenal pasti apa
yang fizikal pelajar berpendidikan dijangka tahu dan boleh untuk
melakukan menjelang akhir pelbagai peringkat setiap gred. Ini diikuti dengan analisis
kandungan satu halaman (bagaimana kurikulum meliputi komponen apa yang pelajar perlu tahu dan
boleh lakukan) setiap enam standard, satu halaman analisis penilaian pelajar setiap standard (berapa
kurikulum mengintegrasikan standard protokol penilaian berasaskan pengetahuan dan
kemahiran yang diharapkan daripada pelajar) ,
dan kad skor yang meringkaskan
markah dari kedua-dua analisis.
Template
untuk kandungan kedua-dua sekolah negeri
atau tempatan standard pendidikan jasmani yang ada di dalam tambahan kepada atau
berbeza daripada standard kebangsaan yang akan diperbadankan. Setiap analisis
mengandungi beberapa komponen penting yang diambil secara langsung dari fizikal
pendidikan
standard. Sebagai contoh, standard 1
(iaitu, menunjukkan kecekapan dalam kemahiran motor dan corak pergerakan yang diperlukan untuk
menjalankan pelbagai aktiviti fizikal) mempunyai empat komponen: kemahiran pergerakan asas,
kemahiran pergerakan khusus, gabungan kemahiran pergerakan, dan permohonan
kemahiran. Contoh konsep dan kemahiran yang sesuai yang pelajar seharusnya induk disediakan untuk setiap komponen.
Perlu diingat bahawa ini adalah semata-mata contoh; contoh tambahan boleh didapati
dalam bahan-bahan yang disenaraikan dalam seksyen sumber . dan
analisis penilaian pelajar yang boleh didapati di akhir pelbagai peringkat
setiap gred untuk membenarkan
Rasional
untuk PECAT
Aktiviti
fizikal yang kerap dalam kanak-kanak dan remaja meningkatkan kekuatan dan ketahanan;
membantu membina tulang dan otot yang sihat; membantu mengawal berat badan, mengurangkan
kebimbangan dan tekanan, meningkatkan keyakinan diri, mood, dan penumpuan dan boleh
meningkatkan tekanan darah dan paras kolestero.
Pendidikan
jasmani adalah satu peluang kepada pelajar untuk mendapatkan kemahiran dan
pengetahuan yang diperlukan untuk sepanjang hayat penyertaan dalam
aktiviti fizikal ; Walau bagaimanapun, penyertaan dalam pendidikan
fizikal harian telah menurun pada tahun 1991-2003. Sekolah-sekolah boleh membantu meningkatkan
tabiat aktiviti fizikal dan kesihatan anak muda rakyat dengan menyediakan arahan yang
berkualiti, program, dan perkhidmatan yang menggalakkan serta menyeronokkan,
sepanjang hayat
aktiviti fizikal.
Satu program kualiti pendidikan tinggi fizikal adalah asas fizikal sekolah aktiviti
pengaturcaraan, dan kurikulum pendidikan jasmani yang ditulis dengan baik
adalah asas program pendidikan fizikal
Bidang Utama
Pendidikan Jasmani yang berkualiti
Tindakan
yang sewajarnya hendaklah dilaksanakkan empat bidang utama untuk memastikan pendidikan
jasmani yang berkualiti :
(1)
kurikulum,
(2)
dasar-dasar dan alam sekitar,
(3) arahan
dan
(4) penilaian pelajar
Dasar dan tindakan
alam sekitar yang menyokong kualiti pendidikan tinggi fizikal memerlukan perkara-perkara berikut:
1. Masa pengajaran yang mencukupi
(sekurang-kurangnya 150 minit seminggu untuk sekolah rendah dan 225 minit
seminggu untuk pelajar sekolah menengah),
2.
Semua kelas
diajar oleh pakar-pakar pendidikan fizikal yang berkelayakan
3.
Saiz kelas
yang munasabah,
4. Peralatan dan kemudahan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan