5 Jun 2012

PECAT


Bagaimana PECAT (Physical Education Curricula Analysis Tool) membantu pihak sekolah seperti Guru Besar, PK Pentadbiran/Akademik, Panitia PJK dan Guru PJK mengendali, melengkapkan dan menganalisis secara konsisten kurikulum PJK di sekolah rendah.


PECAT (Physical Education Curricula Analysis Tool)

Alat Analisis Kurikulum Pendidikan Jasmani (PECAT)



IntroductionPengenalan



Alat Analisis Kurikulum Pendidikan Jasmani (PECAT) direka untuk membantu sekolah- sekolah conduct a clear, complete, and consistent analysis of physical education curricula.menjalankan analisis yang jelas, lengkap, dan konsisten terutama sekali dalam  kurikulum pendidikan jasmani . PECAT results can Analisis PECAT help school districts enhance, develop, or select appropriate and effective physical education membantu sekolah-sekolah meningkatkan, membangunkan, atau pemilihan fizikal yang sesuai dan berkesan dalam curricula for delivering high-quality physical education in schools.kurikulum untuk memberikan kualiti yang tinggi dalam pendidikan jasmani di sekolah-sekolah. This, in turn, will improve the Ini seterusnya akan meningkatkan keupayaan sesebuah sekolah tersebut untuk mempengaruhi pengetahuan, kemahiran motor, dan tingkah laku aktiviti fizikal di kalangan pelajar sekolah.



PECAT yang boleh assist in assessing how closely the written curricula align with national standards for high-qualitymembantu dalam menilai bagaimana rapatnya kurikulum bertulis yang selaras dengan standard kebangsaan yang berkualiti tinggi, physical education programs. program pendidikan fizikal yang manaDecisions can then be made about curricula. keputusan-keputusan yang boleh dibuat mengenai kurikulum. For example, the PECAT Sebagai contoh, PECAT

can be used to identify where revisions might be needed in a locally developed curriculum.boleh digunakan untuk mengenal pasti di mana semakan semula mungkin diperlukan dalam kurikulum tempatan. Bagi mereka tanpa kurikulum, PECAT menyediakan visi apa yang perlu dimasukkan ke dalam high quality kurikulum pendidikan jasmani. Alternatively, the PECAT can be used to compare strengths Sebagai alternatif, PECAT boleh digunakan untuk membandingkan kekuatanand weaknesses of various published physical education curricula under consideration. dan kelemahan yang diterbitkan kurikulum pendidikan jasmani.



PECAT direka untuk digunakan oleh pasukan individu yang mewakili kakitangan sekolah, seperti penyelaras pendidikan jasmani, pakar kurikulum dan committee members.ahli jawatankuasa. PECAT committees might include a district physical education curriculum Jawatankuasa PECAT mungkin termasuk panatia pendidikan jasmani; setiusaha pendidikan sukan , guru-guru pendidikan jasmani , and high schools; members of the school health council; health education teachers; school health panatia pendidikan kesihatan ; guru pendidikan kesihatan, kielab doktor muda nurses; public health and social service professionals; parents; students; and other administrators.; ibu bapa; pelajar; dan pentadbir sekolah. Additionally, college/university physical education faculty may use the PECAT as a teaching tool in Di samping itu, fakulti pendidikan jasmani kolej / universiti boleh menggunakan PECAT sebagai alat mengajar dalam

teacher education courses.kursus-kursus pendidikan guru. The PECAT can be used at the district level to analyze curricula for all grades from kindergartenPECAT boleh digunakan di peringkat daerah untuk menganalisis kurikulum untuk semua sekolah dari sekolah rendah hinggalah menengah




Pertubuhan PECAT



PECAT dibahagikan kepada bahagian-bahagian yang berikut:



Curriculum Description , which requests basic information about the curriculum;Description kurikulum, yang meminta maklumat asas tentang kurikulum;



Preliminary Curriculum Analyses (Accuracy, Acceptability, Feasibility, andAnalisis awal Kurikulum (Ketepatan, penerimaan, kelayakan, dan Affordability Analyses) , which feature questions to consider about the curriculum beforeAnalisis kemampuan), soalan ciri untuk mempertimbangkan tentang kurikulum sebelum

analyzing content and student assessment components.menganalisis komponen kandungan dan penilaian pelajar.



Content and Student Assessment Analyses , which feature scoring systems for rating thePenilaian Analisis kandungan dan Pelajar, yang mempunyai sistem pemarkahan untuk Penilaian curriculum on how well it addresses each of the six national standards for physical education.kurikulum pada sejauh mana ia dapat menangani setiap enam standard kebangsaan untuk pendidikan jasmani. The content and student assessment analyses are divided into four subsections thatAnalisis kandungan dan penilaian pelajar dibahagikan kepada empat subseksyen bahawa correspond to the grade-level ranges used in the national standards for physical education:sesuai dengan julat gred tahap yang digunakan dalam standard kebangsaan untuk pendidikan jasmani .

K – 2, 3 – 5, 6 – 8, and 9 – 12.            Each subsection begins with a list of what students areSubseksyen Setiap bermula dengan senarai apa yang pelajar

expected to achieve by the end of the identified grade-level range related to each of thedijangka mencapai menjelang akhir pelbagai peringkat gred yang dikenalpasti yang berkaitan dengan setiap national standards.standard kebangsaan. These student expectations, developed by the National Association for Pelajar harapan ini, yang dibangunkan oleh Persatuan Kebangsaan bagi Sport and Physical Education (NASPE), build the framework of the curriculum analysisSukan dan Pendidikan Jasmani (NASPE), membina rangka kerja analisis kurikulum process, as they identify what physically educated students are expected to know and be ableproses, kerana mereka mengenal pasti apa yang fizikal pelajar berpendidikan dijangka tahu dan boleh to do by the end of each grade-level range.untuk melakukan menjelang akhir pelbagai peringkat setiap gred. This is followed by a one page content analysis (how well the curriculum covers theIni diikuti dengan analisis kandungan satu halaman (bagaimana kurikulum meliputi components of what students should know and be able to do) of each of the six standards, akomponen apa yang pelajar perlu tahu dan boleh lakukan) setiap enam standard, one-page student assessment analysis of each standard (how well the curriculum integratessatu halaman analisis penilaian pelajar setiap standard (berapa kurikulum mengintegrasikan standards based assessment protocols for the knowledge and skills expected from students),standard protokol penilaian berasaskan pengetahuan dan kemahiran yang diharapkan daripada pelajar) ,

and a scorecard that summarizes the scores from both analyses.dan kad skor yang meringkaskan markah dari kedua-dua analisis. A template for both content

Template untuk kandungan kedua-dua and student assessment analyses is available at the end of each grade- level range to allowdan analisis penilaian pelajar yang boleh didapati di akhir pelbagai peringkat setiap gred untuk membenarkan  state or local school physical education standards that are in addition to or different from thesekolah negeri atau tempatan standard pendidikan jasmani yang ada di dalam tambahan kepada atau berbeza daripada national standards to be incorporated.standard kebangsaan yang akan diperbadankan. Each analysis contains several critical components taken directly from the national physicalSetiap analisis mengandungi beberapa komponen penting yang diambil secara langsung dari fizikal education standards. pendidikan standard. For example, standard 1 (ie, demonstrates competency in motor skillsSebagai contoh, standard 1 (iaitu, menunjukkan kecekapan dalam kemahiran motor and movement patterns needed to perform a variety of physical activities) features fourdan corak pergerakan yang diperlukan untuk menjalankan pelbagai aktiviti fizikal) mempunyai empat components: fundamental movement skills, specialized movement skills, combination ofkomponen: kemahiran pergerakan asas, kemahiran pergerakan khusus, gabungan movement skills, and application of skills.kemahiran pergerakan, dan permohonan kemahiran. Examples of appropriate concepts and skills that Contoh konsep dan kemahiran yang sesuai yang students should master are provided for each component.pelajar seharusnya induk disediakan untuk setiap komponen. Keep in mind that these are simply Perlu diingat bahawa ini adalah semata-mata examples; additional examples can be found in the materials listed in the resources sectioncontoh; contoh tambahan boleh didapati dalam bahan-bahan yang disenaraikan dalam seksyen sumber (see Appendix 4) (eg, Assessment Series , Concepts and Principles of Physical Education:.



Rasional untuk PECAT



Aktiviti fizikal yang kerap dalam kanak-kanak dan remaja meningkatkan kekuatan dan ketahanan; membantu membina healthy bones and muscles; helps control weight; reduces anxiety and stress; increases self-esteem,tulang dan otot yang sihat; membantu mengawal berat badan, mengurangkan kebimbangan dan tekanan, meningkatkan keyakinan diri, mood, and concentration; and may improve blood pressure and cholesterol levels ( 2, 3 ).mood, dan penumpuan dan boleh meningkatkan tekanan darah dan paras kolestero.

            Physical education is an opportunity for students to gain necessary skills and knowledge for lifelongPendidikan jasmani adalah satu peluang kepada pelajar untuk mendapatkan kemahiran dan pengetahuan yang diperlukan untuk sepanjang hayat participation in physical activity ( 4 ); however, participation in daily physical education has declinedpenyertaan dalam aktiviti fizikal ; Walau bagaimanapun, penyertaan dalam pendidikan fizikal harian telah menurun pada tahun from 1991 to 2003 ( 5 ).1991-2003. Schools can help improve the physical activity habits and health of young Sekolah-sekolah boleh membantu meningkatkan tabiat aktiviti fizikal dan kesihatan anak muda people by providing quality instruction, programs, and services that promote enjoyable, lifelongrakyat dengan menyediakan arahan yang berkualiti, program, dan perkhidmatan yang menggalakkan serta menyeronokkan, sepanjang hayat physical activity. aktiviti fizikal. A high quality physical education program is the cornerstone of a school's physical Satu program kualiti pendidikan tinggi fizikal adalah asas fizikal sekolah activity programming, and a well-written physical education curriculum is the foundation of aaktiviti pengaturcaraan, dan kurikulum pendidikan jasmani yang ditulis dengan baik adalah asas physical education program ( 6, 7 ).program pendidikan fizikal




Bidang Utama Pendidikan Jasmani yang berkualiti



Appropriate actions must be taken in four main areas to ensure a high quality physicalTindakan yang sewajarnya hendaklah dilaksanakkan empat bidang utama untuk memastikan pendidikan jasmani yang berkualiti :

(1) kurikulum,

(2) dasar-dasar dan alam sekitar,

(3) arahan dan

(4) student assessment ( 6 ).(4) penilaian pelajar  



Policy and environmental actions that support high quality physical education requireDasar dan tindakan alam sekitar yang menyokong kualiti pendidikan tinggi fizikal memerlukan the following:perkara-perkara berikut:

1.      Adequate instructional time (at least 150 minutes per week for elementaryMasa pengajaran yang mencukupi (sekurang-kurangnya 150 minit seminggu untuk sekolah rendah dan 225 minit seminggu untuk pelajar sekolah menengah),

2.      school students and 225 minutes per week for middle and high school students),Semua kelas diajar oleh pakar-pakar pendidikan fizikal yang berkelayakan

3.      Saiz kelas yang munasabah,

4.      Peralatan dan kemudahan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan